Freedom in Life and Death/Liberté dans la vie et la mort

Comment

Freedom in Life and Death/Liberté dans la vie et la mort

311 Parinivarna Day Dharma Hall Discourse [1249]
The Mara of Death saw Buddha [passing away] and both the Buddha and mara laughed. Human and heavenly beings were disturbed and could not stop crying.Do not have doubts about this mountain monk [Dogen] All buddhas in the ten directions also nod their heads. This [crying] is true for common people, but how far is it for patch-robed monks?
After a pause Dogen said: Thoroughly investigate life in order to study death. Letting go and taking hold of life and death depend on your refinement (Dogen's Extensive Record)

311 Parinivarna Jour Dharma Temple discours [1249]
La Mara de la Mort vit le Bouddha [disparition] et les deux Bouddha et mara rit. Les êtres humains et célestes ont été perturbés et ne pouvaient pas arrêter crying.Do pas avoir des doutes sur cette montagne moine [Dogen] Tous les Bouddhas dans les dix directions hochent aussi leurs têtes. Ce [pleurer] est vrai pour les gens ordinaires, mais dans quelle mesure est-il pour les moines patch-robes?
Après une pause Dogen dit: Enquête approfondie sur la vie afin d'étudier la mort. Lâcher prise et se emparant de la vie et de la mort dépend de votre raffinement (volumineux dossier de Dogen)

Comment

Sitting...by Dainin

Comment

Sitting...by Dainin

Puisez en vous tout l’amour dont vous êtes capables en cet instant. Et avec cet amour, abandonnez-vous à l’assise. Lâchez tout. 
Cette natte est le palais de votre liberté. Votre chambre au trésor. 
La base de votre corps est large, enracinée dans la terre. Ainsi votre vie est-elle enracinée. Le haut de votre corps est droit, relevé vers le ciel, sans aucune raideur. Le menton est légèrement rentré, les épaules sont détendues. Le regard est posé devant vous, ni fermé, ni ouvert. Vous êtes comme une grande montagne, parfaitement enracinée dans la terre et ouverte à tout ce qui peut advenir autour de vous, à 360 degrés. 
Ne bougez plus ni le corps, ni le regard. Et devenez la présence, la merveilleuse présence de vous-même à vous-même. Sans rien attendre, juste présents. 
Suivez le souffle : inspirez profondément et en inspirant, percevez votre vie telle qu’elle est ici, sans jugement ; puis expirez profondément et lentement, jusqu’à vider votre corps en poussant l’expiration en bas de l’abdomen, en dessous du nombril et en expirant, en vidant votre corps, laissez tout s’en aller. Relâchez tout. Inspirez et expirez. Seulement, cela. Seulement, votre présence : shikantaza. Juste vous.

Reach Within all the love you are capable of at this moment. And with this love, surrender to the seat. Let go. 
This mat is the palace of your freedom. Your treasure chamber. 
Based on your body is broad, rooted in the earth. So your life is it rooted. Your upper body is straight, pointed to the sky, with no stiffness. The chin is slightly tucked in, shoulders are relaxed. The assessment is made before you closed nor open. You are like a great mountain, perfectly rooted in the earth and open to anything that may happen around you 360 degrees. 
Do not move neither the body nor the look. And become a presence, wonderful presence of yourself to yourself. Without expecting anything, just present. 
Follow breath, inhale deeply and inspiring, perceive your life as it is here, without judgment; then breathe deeply and slowly to drain your body by pushing the expiration in the lower abdomen, below the navel and exhale, emptying your body, let it all go. Release all. Inhale and exhale. Only it. But your presence: shikantaza. Just you.

Comment

Flesh & Bones

Comment

Flesh & Bones

For the past few weeks I have been hosting a Monday evening zazen at a local Aikido dojo.  It has been a very interesting experience.  For years and years, with the exception of traveling for sesshin, I have been sitting zazen either alone, or with other practitioners virtually through Google+.  So sitting with others in the flesh has been very exciting.  Getting to see their smiling faces.  To feel their presence in my sit makes it somehow more "alive".  It's also very humbling.  While I know that most do not know the proper order for the bells, bows and such, it still feels like a very heavy responsibility. And while I don't teach, I feel my actions do and so I tread very lightly on this path hopefully leaving no trace.

Deep bows,

Baizan

Comment